API
API - Application Programming Interface
API הוא למעשה גישה באמצעות קוד אל פונקציונליות של מערכת, מבלי להכנס למערכת עצמה. במקרה שלנו, ישנם לקוחות שמעדיפים "לקרוא מרחוק" לפונקציות של מערכת הדיוור, באמצעות קוד, ולא להכנס למערכת ולבצע את הפעולות ידנית.
API מאפשר הפעלה של תהליכים מתוך מערכת אחרת לגמרי. הוא מאפשר חיבור בין מערכות, הפעלת תהליכים באמצעות טריגרים, עדכון במספר דאטה בייסים ועוד.
API & eCommerce
ניקח לדוגמא שימוש נפוץ של אתרי eCommerce ב-API: נטישת עגלת קניות. כ-70% מהגולשים באתר סחר ינטשו את העגלה בטרם השלימו את תהליך הקנייה! (לקריאת הסבר מצויין בעברית | לנתונים באנגלית). אחת הדרכים היעילות ביותר להחזיר קונה ולגרום לו להשלים את תהליך הרכישה, היא באמצעות ניוזלטר. החשוב ביותר הוא להיות פרסונאלים, להשתמש במידע שיש לכם על הגולש מתהליך הרכישה שזה עתה ביצע, למשל - אם גולשת הוסיפה לסל שמלה מסויימת אבל לא השלימה את תהליך הרכישה (לא שילמה), כדאי לשלוח לה מייל המכיל תמונה בדיוק של אותה שמלה עם תמריץ לסגירת העסקה כמו 5% הנחה נוספים. כאן אפשר לראות כמה דוגמאות למיילים כאלה מבית היוצר של Shopify. והנה דוגמא נוספת מתחום התיירות:
טכנולוגית - איך מחברים בין מוצרים שלא נרכשו בסל קניות באתר, לבין אימייל שנשלח לאותו לקוח בדיוק עם אותם מוצרים? לשם כך קיים ה-API בשילוב עם טכנולוגיות נוספות המאפשרות לבצע פרסונליזציה של תוכן לכל גולש.
זוהי דוגמא אחת מיני רבות, אתרי סחר משתמשים הרבה בפרסונליזציה באמצעות API ובצדק. המהלכים האלו משפרים את אחוזי הסגירה באופן משמעותי.
להמשך קריאה בנושא:
- Interesting numbers on Email Re-marketing @Adobe
- 6 ways to seal the deal & Re-engage cart abandoners through emails @InboxArmy
- Abandoned Cart On Shopify: 3 Examples Of Winning It Back (eCommerce email marketing blog)
למתקדמים: חשבו על "נטישת חיפוש" ולא רק "נטישת עגלה" - מה הייתם שולחים במייל לגולש שזה עתה חיפש משהו באתר שלכם ואז יצא?
API למערכת הדיוור
ה-API שלנו מחולק לפי הנושאים הבאים:
- דו"חות
אחזור נתוני קמפיין (פתיחות, הקלקות, רכישות, מובייל…), דו"ח הסרות ושגיאות. - אימות
הזדהות עבור התחברות מאובטחת עם מפתח-לקוח - קמפיינים
יצירת קמפיין רגיל, אוטומטי, או מתוזמן, אחזור נתוני קמפיין, הפעלת קמפיין - תבניות
מעטפת הקמפיין ("אם אינך רואה..", פרטי המפרסם וכו) - טפסים
אחזור טפסים קיימים, יצירת חדשים, עדכון מאפייני טופס - נמענים
יבוא נמענים אל מערכת הדיוור, הקצאת הרשאות, אחזור נתוני נמען בודד ע"פ כתובת מייל, הסרה מרשימה, ביטול קמפיינים עתידיים השייכים לנמען - רשימות נמענים
אחזור רשימות נמענים, אחזור רשימה לפי שם או ID, יצירה ועדכון של רשימה
לדוקומנטציה המלאה: Publicators ASP.NET Web API Help Page
שימושים נפוצים
מחיקה מרשימה / שיוך לרשימות וקמפיינים - דוגמא: גולש חדש, מתעניין, מתחיל לקבל מכם סדרת אימיילים. במהלך הזמן הוא מבצע רכישה ובכך משנה סטטוס מ"מתעניין" ל"לקוח". ניתן להשתמש ב-API להסיר אותו מרשימת "מתעניינים" ולשייך אותו לרשימת דיוור של "לקוחות", ממש מיד סיום תהליך הרכישה באתר.
ניהול הסרות - חוק הספאם בישראל דורש מהמדוורים לקבל אישור מפושר לדוור לכל נמען. לכן, חשוב שניהול ההסרות שלכם יתבצע בקפידה.לצורך כך, מערכת הניוזלטרים מוסיפה קישור להסרה בתחתית כל ניוזלטר אך ישנם נמענים שבוחרים להשיב למדוור באימייל ולבקש הסרה. בנוסף, ישנם מדוורים המחזיקים בכמה חשבונות דיוור לצורך הקלה בניהול הקמפיינים, כך שלפעמים נדרשים למצב של הסרת נמען מכמה חשבונות. API נותן מענה לצרכים הללו ועוד.
שליחה לסגמנטים - כפי שניתן לשלוח אימייל לרשימת נמענים, כך ניתן גם לשלוח לפי סגמנט. מה ההבדל? בעוד שרשימת נמענים מכילה לרוב רשומות נצברות, סגמנט הוא למעשה חיתוך בזמן אמת של כל רשימות הנמענים לפי קריטריונים מסויימים. API מאפשר לייצר כזה סגמנט מתוך האתר שלכם ואז להעביר אותו כרשימת שליחה באמצעות ה-API לפבליקייטורס.